دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اولین روز از مرحله سوم داوری رقابت دانشجویی نواوری اجتماعی در وزارت علوم برگزار شد؛

ذوالفقارزاده: اولویت‌مان تقویت فرهنگ نوآوری در بدنه دانشجویی است/ کیان: بیش از ۳۰۰ طرح دانشجویی به اولین دوره رقابت دانشجویی ارسال شده است

ذوالفقارزاده: اولویت‌مان تقویت فرهنگ نوآوری در بدنه دانشجویی است  کیان: بیش از ۳۰۰ طرح دانشجویی به اولین دوره رقابت دانشجویی ارسال شده است
اولین روز از مرحله سوم داوری رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی امروز با حضور محمدمهدی ذوالفقارزاده، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی در وزارت علوم برگزار شد.
کد خبر : 912286

به گزارش گروه گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اولین روز از مرحله سوم داوری رقابت دانشجویی نواوری اجتماعی امروز با حضور محمدمهدی ذوالفقارزاده، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی در وزارت علوم برگزار شد.

ذوالفقارزاده در این مراسم با بیان اینکه در دوره اخیر بحث نواوری و به طور خاص نواوری های اجتماعی یکی از اولویت های جدی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم است که به طور خاص از سوی دفتر سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی دنبال می شود، گفت: در میان 5 اولویت اعلام شده از سوی محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم نیز، یکی از اولویت ها تقویت فرهنگ نوآوری و نوآوری فرهنگی و اجتماعی بوده است. ما نیز در این دفتر تلاش کردیم تا این جهت گیری را به طرق و صورت های مختلف دنبال کنیم که یکی از  صورت های آن همین رویدادی است که با همکاری مجموعه بنیاد تعالی زندگی آن را با همکاری صندوق نواوری و شکوفایی دنبال شده است.

او ادامه داد: ما لازم دانستیم که در این حوزه حضور داشته باشیم اما بنا نداریم که صفر تا صد کارها را خودمان انجام دهیم بلکه تاکیدمان آن است که از مجموعه های فعال این حوزه حمایت کنیم؛ به همین دلیل اگر مجموعه های دیگر هم تمایل به انجام آن داشته باشند، ما از آنها استقبال می کنیم تا بدنه دانشجویی و حتی استادی ما درگیر حوزه نوآوری شود.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار داشت: در یک بازه زمانی بیشتر با تمرکز معاونت علمی و فناوری، بحث های کسب و کاری پررنگ شد و همه مباحث به سود و پول ختم می شد، البته این فضا را رد نمی کنم و ضمن انکه باید این فضا دنبال شود، معتقدیم فضای نواوری اجتماعی یکی از ظرفیت های جدی ما به خصوص در ایران است؛ چرا که فرهنگ و اقلیم ایران این مهم را می طلبد و باید به سمت آن حرکت کنیم.

ذوالفقارزاده خاطر نشان کرد: آنچه با ذات ایرانیان همخوانی دارد فضای نوآوری اجتماعی است، البته این بدان معنی نیست که پول و سود در آن مطرح نیست بلکه در این حوزه باید مشکل را توسط خود ذینفعان حل کنیم و این مهم مبنای ما در حوزه نوآوری اجتماعی است. از طرف دیگر با توجه به پتانسیل های دانشجویی  طلبد تا جدی تر در وارد این حوزه شویم، البته در آغاز راه هستیم و امیداریم رویداد نیز جان تازه ای را به عرصه نواوری در بدنه دانشجویی و آموزش عالی کشور ببخشد.

رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی می تواند یک جنبش در این حوزه ایجاد کند

علیرضا جعفر، مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف  و داور این مرحله از رقابت دانشجویی نیز در حاشیه این مراسم گفت :ما در کشورمان طی یک دهه اخیر نگاه ویژه ای به مباحث کارآفرینی توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان به شکل جدی مطرح شده اما مولفه ای که مغفول مانده، بحث فضای کارافرینی و نوآوری اجتماعی است. طبیعتا رویدادهایی مانند رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی باعث پررنگ تر شدن این حوزه می شود. واقعیت آن است که جای رویدادی از جنس جایزه تا امروز خالی بوده است.

او افزود: با وجود اینکه تا امروز رویدادهای بسیاری در حوزه نواوری داشتیم که عمده آنها نیز در قالب کارگاه انتقال تجربه برگزار شده اند که البته تاثیرگذاری خودش را هم داشته، اما اینکه یک ر ویدادی را داشته باشیم که به اصلاح یک جنبشی در جامعه دانشجویی ایجاد کند، خالی بود. باور قبلی بنده آن است که رویدادهایی مانند جانا که در قالب جایزه برگزار می شود، نقش آن جنبش را برای حوزه نواوری دارد، چرا که باعث می شود تا تا افراد حتی به بهانه جایزه هم به نواوری اجتماعی فکر کنند

مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف  افزود: قطعا از قشر دانشجو است انتظار نداریم که طرح های ارائه شده توسط آنها به این دوره از رقابت در سطح بالایی باشد چرا که دانشجو در اینجا تمرین می کند که چطور راه حل نواورانه برای حل معضلات اجتماعی ارائه دهد بحث دیگر آن است که شاید نگاه سختگیرانه ای هم نسبت به آن وجود داشته باشد، بحث انتخاب طرح برتر است؛ البته شخصا معتقدم هر دانشجویی که در این دوره از رقابت  طرح ارائه داده، حتما برنده خواهد بود.

جعفر خاطر نشان کرد: طرح هایی که امروز در این مرحله مورد بررسی قرار دادیم، خوب بوده اند؛ هر چند که طبعیتا باید در بحث نوآوری اجتماعی لایه های کسب و کاری هم پررنگ تر شود. از سوی دیگر همین که دانشجو از طریق این رویداد در جریان نواوری اجتماعی قرار گرفته، اتفاق خوبی خواهد بود.

بیش از 350 طرح به این دوره از رقابت ارسال شده است

مریم کیان، دبیر این دوره از رقابت نیز گفت: هدف از شکل گیری این رقابت آن بود که دانشجویان وارد حل معضلات اجتماعی شده و دانشگاه ها به سمتی بروند که دانشجویان آنها برای اثرگذاری در محیط خارج از دانشگاه هم تلاش کنرده نسبت به مسائل پیرامون خودشان حساس باشند. در اصل این رقابت جهت ترویج این هدف ایجاد شده است.

او با تاکید بر اینکه در اختتامیه این رقابت که 6 و 7 خرداد ماه برگزار می شود، 3 تیم برگزیده معرفی خواهند شد، گفت: از دی ماه با انتشار فراخوان توانستیم حدد 350 طرح دانشجویی را در دبیرخانه رقابت داشته باشیم. این طرح ها در 3 مرحله داوری شده اند که مرحله اول طرح ها از سوی دبیرخانه غربالگری شده و بعد از آن 80 طرح به مرحله دوم رسیدند، از میان آنها نیز 40 طرح به مرحله سوم داوری راه یافته که طی امروز و فردا از میان آنها 10 تیم برگزیده برای مرحله چهارم داوری انتخاب می شوند.

دبیر رقابت دانشجویی نواوری اجتماعی اظهار داشت: ارسال بیش از 300 طرح نشان می دهد، علی رغم اینکه تصور می شود دانشجویان دغدغه زیادی نسبت به معضلات اجتماعی ندارند، اما آنها به این حوزه علاقه مند بوده و به دنبال تاثیرگذاری در حوزه حل معضلات اجتماعی هستند.

کیان خاطر نشان کرد: در مدت زمانی که طرح ها در حال داوری بودند، به آنها برای ارتقای طرح هایشان مشاوره داده و برنامه های آموزشی نیز برای آنها در نظر گرفته و اجرایی شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته